“Dobrý den, jsem majitelem rodinného domu v Praze. Jak mám postupovat v případě havárie vodovodní přípojky?”
Určitě musíte postupovat rychle, ale nepanikařte. Vyhořet je horší. Pozor: Je-li to možné a voda z kohoutků ještě částečně vytéká, udělejte si zásoby. Naplnit můžete i vanu, abyste měli vodu na vaření, částečné mytí atp.
Pak postupujte následovně:
- Uzavřete hlavní uzávěr vody do RD, který bývá téměř vždy ve sklepě, ale u starších domů může být i na ulici, v šachtici či jinde.
- Uzavřete všechny vodovodní kohoutky, protože se stává, že když se následně voda opět pustí, může dojít k nežádoucímu vytopení místností.
- Zatelefonujte na provozovatele vodovodního řádů (vodovodu), např. v Praze Pražské vodovody a kanalizace (mají na internetu telefonní číslo zákaznické linky), přitom si udělejte poznámky, které jsou pro firmu důležité: adresa místa havárie, telefon majitele, čas kdy a jak k havárii došlo. Nezapomeňte si poznamenat i vaše požadavky na zajištění náhradního zdroje vody (mobilní cisterna, dodávka balené vody) a podmínky její dodávky (finanční, časové). Určitě se budou ptát na přístup na pozemky, kde je vodovodní přípojka a případně i vodovodní řád (zpravidla bývá volně dostupný).
- Zavolejte na příslušnou havarijní službu, s kterou se i detailně domuvíte na činnostech souvisejících s likvidací havárie a náhradní dodávce vody (objem cisterny, čas, kdy bude zdroj vody zajištěn, případně cena). Neopomeňte si případně poznamenat číslo telefonu pracovníka zodpovědného za odstranění havárie.
- Dále si zaveďte obdobu “stavebního deníku” (obyčejný sešit) a přehledně si zapisujte časový průběh všech činností souvisejících s odstraněním havárie, co vám bylo slíbeno, co bylo uděláno a zvláště čas jednotlivých telefonátů a jména kontaktovaných osob. Vše bude důležité při stanovení škody pojišťovně. Přírozeně, že i v případě, kdy nejste pojištěn, protože vždy totiž hrozí následný spor, např. se sousedy, s provozovatelem vodovodu a firmou, která opravu přípojky provedla.
- Vše fotografujte! Pořiďte si snímky související s odstraněním havárie, např. průběh výkopových a montážních prací, přistavení cisterny s vodou či dodávku balené vody. Někdy při zemních a stavebních pracích může dojít, jak k nezbytnému, tak i nechtěnému poškození zeleně, zahradních staveb, zpevnění komunikací atp..
Pozor: nefotografujte pouze detaily, ale i celkový pohled na místo havárie a prováděných havarijních prací. Platí, že více fotografií je v případě soudních sporů informativnější. Na fotoaparátu si nastavte režim, kdy bude na fotografiích správné datum, kdy byla fotografie pořízena. Zkontrolujte si na něm i správný čas.
Pozor: Do vyjasnění, na čím pozemku se nachází místo havarie, na kterém došlo k havárii vodovodu, nepodepisujte žádnou smlouvu, či objednávku, jejichž přílohou často bývá rozpočet na práce spojené se sanací havárie. Nejdříve musíte mít stoprocentní jistotu, že musíte podle zákona, provedené práce uhradit.
Před jakýmkoliv podpisem se doporučuji podívat na https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-274 , kde naleznete příslušnou pasáž zákona č.274/2001 o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu… v platném znění, např. na par.3 “Přípojky”, kdy podle odst.(3):
“Vlastníkem vodovodní přípojky nebo kanalizační přípojky, popřípadě jejích částí zřízených přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, je vlastník pozemku nebo stavby připojené na vodovod nebo kanalizaci, (neprokáže-li se opak.) vlastník pozemku.”
V každém případě dojde-li k havárii vodovodní přípojky od vodoměru umístěném v RD, hradí práce majitel RD. Protože je významná podmínka “neprokáže-li se opak“, doporučuji se před podpisem jakýchkoliv smluv poradit s odborníkem, který posoudí, jaké jsou majetkoprávní vztahy, na čím pozemku je umístěn vodoměr a vodovod atp. To je o to důležitější, že v pražských podmínkách může faktura za opravu havárie přesahovat i více než 40 000 Kč.
Naše zkušenosti ukazují, že ne vždy se totiž hned na poprvé podaří správně určit havarované místo, a to ani na potřetí tj. se třemi i více výkopy. Ale to je již jiný příběh.